Leren lezen is een hot item in het traditionele schoolsysteem. Het wordt gezien als iets wat “apart” geleerd moet worden van de rest, als een afzonderlijk vak. Vaak vanuit een angst op ongeletterdheid, extra versterkt door (nieuws) artikelen waarin verteld wordt dat ongeletterdheid toeneemt in Nederland. En dat terwijl kinderen steeds langer naar school lijken te gaan.
Deze angst is gebaseerd op het idee dat je een kind moet léren lezen. Het idee dat een kind dit niet zelf kan, maar dat die letters en woorden door een volwassene in hun hoofd gebracht moet worden. Hier wordt op scholen daarom veel tijd en aandacht aan geschonken.
Onder kinderen die niet naar school gaan is een studie uitgevoerd wat de natuurlijke leeftijd is wanneer kinderen leren lezen. Uit deze studie in 2016 kwam dat de gemiddelde leeftijd waarop kinderen leren lezen rond de 9 jaar is.
Peter Gray (Ph.D. in psychologie en schrijver van ‘Free to Learn’) schreef hier ook een interessant artikel over.
Zijn ervaring is dat kinderen op elk moment kunnen leren lezen. Zelfs binnen hetzelfde gezin leerden verschillende kinderen op heel verschillende leeftijden lezen. Kinderen leren lezen ergens tussen de 18 maanden en 16 jaar. Volledig zonder druk, op hun eigen tijd wanneer ze er klaar voor zijn.
Het idee bestaat dat in onze huidige samenleving, waarin veel communicatie schriftelijk gaat (email, whatsapp, facebook) het bijna onmogelijk is om níet te leren lezen.
Waarom zouden we dan zoveel druk moeten leggen op het leren lezen? Hoe kunnen we nog beter leren vertrouwen op onze kinderen en hun natuurlijke wil om te leren?
“To trust children we must learn to trust ourselves… and most of us were thaught as children that we could not be trusted” – John Holt
0 reacties