Waarom kinderen zoveel vragen stellen – en waarom ze stoppen?

Geschreven op 11 januari 2024

Een stuk uit het boek; A more beautifull question – Warren Berger

Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig en stellen tussen de leeftijd van twee en vijf ongeveer 40.000 vragen (ongeveer één vraag per 2 minuten!).

Tussen de leeftijd van 4 en 5 zijn kinderen ideaal geschikt voor het stellen van vragen. Ze hebben de taalvaardigheden ontwikkeld om vragen te stellen en ze bekijken de wereld zonder vooraf ingestelde labels.

Naarmate kinderen naar de kleuterschool gaan, treedt er echter een verandering op. Ondanks de veronderstelde stimulerende omgeving beginnen kleuters minder vragen te stellen. 

Veel kleuterscholen zijn relatief ongestructureerd, waardoor kinderen vrij kunnen spelen en verkennen. Dit lijkt cruciaal te zijn om de neiging tot vragen stellen en leren te behouden. Echter, op de basisschool begint het stellen van vragen dramatisch af te nemen. Volgens gegevens uit het Nationaal Rapport 2009 van de VS en recente Gallup-studies neemt de betrokkenheid van studenten af naarmate ze van de basisschool naar de middelbare school gaan.

Deze afname in vraagstelling en betrokkenheid wordt deels toegeschreven aan het huidige onderwijssysteem. Tony Wagner van Harvard merkt op dat het doel van school vaak wordt gedefinieerd als het hebben van meer “juiste antwoorden” dan anderen, waardoor fouten worden bestraft. Leraren voelen zich soms machteloos, gedwongen om te voldoen aan gestandaardiseerde normen en weinig ruimte overlaten voor onderzoek.

vragen stellen bij kinderen | Life is a Choice

Uit onderzoek blijkt dat voor de ontwikkeling van vraagstelling bij jonge kinderen een ongestructureerde, ontdekkingsgerichte leeromgeving van belang is. De vraag is hoe het huidige schoolsysteem het natuurlijke nieuwsgierigheidsproces van kinderen kan ondersteunen en aanmoedigen in plaats van te onderdrukken. Helaas zijn de onderwijsprojecten die dit in het oog houden nog maar weinig aanwezig. Een mooi artikel dat verteld over een vrouw, Deborah Meier, die in de jaren 60/70 het al anders wilde doen lees je in “Can a school be built on questions”.

Kijk ook eens de video ‘What kills questioning?’ op Youtube.

Geplaatst onder  Natuurlijk Ouderschap • Onderwijs • Vrij zijn 

Blijf op de hoogte!

We sturen je updates elke keer wanneer we een nieuwe blog hebben gepubliceerd!

Je kan je altijd uitschrijven met één druk op de knop. Lees onze privacyverklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This